Sunday, July 17, 2016

Tülümen İran Devrimi Hatıraları


Bir anı..  Büyükelçi (E) Turgut Tülümen’i saygı ve rahmetle anarken...

 

Yıl 2008. Yeditepe Üniversitesinde Uluslararası İlişkiler Bölümünde “diplomatic correspondence” dersi veriyorum.  Aynı Üniversite’nin Tarih Bölümünde genç öğretim üyesi (yanılmıyorsam Yardımcı Doçent Dr.) Nilüfer Hatemi  ortak bir proje uygulamak için benimle temasa geçiyor. Proje, emekli  büyükelçilerin anı kitapları arasından benim seçeceğim üç-dört kitabın gönüllü öğrenciler tarafından okunmasını ve daha sonra sözlü olarak irdelenmesini/değerlendirilmesini amaçlıyordu.  Seçtiğim üç-dört anı kitabı arasında Büyükelçi Turgut Tülümen’in “İran Devrimi Hatıraları” (Boğaziçi Yayınları -1998) da vardı.

Bir kız öğrencinin bu kitap hakkında yaptığı sunum ve sorularıma verdiği yanıtlar çok başarılıydı. Sayın Tülümen’i  öğrencinin sunumunu dinlemek ve görüşlerini açıklamak üzere Üniversite’ye davet etmiştim. Ancak, Büyükelçi Tülümen yabancı bir konuğuyla ilgilenmek durumunda olduğunu belirterek, gelemeyeceğini bildirmişti. Bununla beraber, öğrencinin sunumu ve sorulara verdiği yanıtlar hakkında elektronik posta ile bilgi verdim. Tülümen, cevabi  mesajında öğrencinin sunumunu beğendiğini ve Büyükelçi olarak izlediği politikayı gayet iyi anlattığını ifade etti.

Bir süre sonra bir cami avlusunda karşılaştığım sayın Tülümen’e, sunumu yapan öğrencinin ve bazı arkadaşlarının “ kitabının ingilizceye çevrilmesinin çok yararlı olacağına” ilişkin temennilerini ilettim. Tülümen, bu konuda New York’ta bazı girişimlerde bulunulduğunu, ancak sonuç alınamadığını söyledi. Nedenini öğrenmek istedim. Tülümen, kitapta, Humeyni’nin devrimle iktidara yürümesinde ABD’nin de hataları olduğu izlenimi veren ifadelerin/değerlendirmelerin ABD yayınevlerince olumlu karşılanmadığını dile getirdi.

Büyükelçi (E) Tülümen’in “İran Devrimi Hatıraları”nın benim okuduğum emekli  büyükelçiler anı kitapları arasında seçkin bir yeri vardır. Bu kitabın İran İslam Devrimi konusunda Türkiye’de yazılmış en değerli eserler arasında önde gelen bir yeri olduğu kanaatimi muhafaza ediyorum.

Değerli kıdemli meslektaşımız Büyükelçi Turgut Tülümen’e Allah’tan rahmet, kederli kızına ve yakınlarına sabır diliyorum.

 

No comments:

Post a Comment