Tuesday, April 18, 2017

AGİT (OSCE) sınırlı referandum gözlem heyetinin 16 Nisan 2017 halkoylaması ara raporu Türkçe gayriresmi tercümesi

AGİT (OSCE)

SINIRLI REFERANDUM GÖZLEM HEYETİNİN RAPORUNUN GAYRİRESMİ TÜRKÇE ÇEVİRİSİ

Türkiye Cumhuriyeti – Anayasa Değişikliği Referandumu, 16 Nisan 2017

İLK BULGULAR VE SONUÇLAR İLE İLGİLİ RAPOR

İLK SONUÇLAR

16 Nisan Anayasa Değişikliği Referandumu eşit şartlara sahip olmayan bir ortamda gerçekleşmiş ve

kampanyanın iki tarafı eşit olanaklara sahip olmamıştır. Reformun kilit unsurları konusunda

seçmenlere tarafsız bilgi sağlanmamış ve sivil toplum örgütlerinin katılımı mümkün olamamıştır.

Referandum gerçekten demokratik bir süreç için vazgeçilmez olan temel özgürlüklerin kısıtlandığı 16

Temmuz 2016 tarihinde gerçekleşen başarısız darbe girişimi sonrasında ilan edilen bir olağanüstü hal

altında gerçekleşmiştir. Binlerce vatandaşın görevden alınması veya tutuklanması siyasi ortamı

olumsuz şekilde etkilemiştir. Medyada tek bir tarafın baskın şekilde yer alması ve medyaya yönelik

kısıtlamalar seçmenlerin çoğulcu fikirlere erişimini azaltmıştır. Referandum teknik açılardan iyi idare

edilmiş ve referandum günü düzenli bir şekilde yürütülmüş, sayım süreçlerindeki son değişiklikler

önemli bir emniyet tedbirini ortadan kaldırmış ve bu değişikliklere muhalefet tarafından itiraz

edilmiştir.

Yasal çerçeve, seçimlere odaklanmaktadır ve referandumlara özgü şartlarla ilgili sınırlı kalmaktadır.

Yüksek Seçim Kurulu (YSK) sürecin bazı yönlerine yönelik düzenlemeler yapmış ve talimatlar

vermiş olsa da yasal çerçeve gerçekten demokratik bir referandum gerçekleştirmek için yetersiz

kalmıştır. Anayasa ve ilgili mevzuat tarafından gereğinden fazla sınırlandırılan temel hak ve

özgürlükler olağanüstü hal altında olağandışı yetkilerin kullanımı ile özellikle valilerin toplanma ve

ifade özgürlüğünü kısıtlayan kararları ile daha da kısıtlanmıştır. Referandumla ilgili mevzuatta

değişiklik yapan olağanüstü hal kanun hükmünde kararnameleri olağanüstü halin gereklerinin ötesine

geçmiştir ve temyiz edilememektedir.

Anayasanın 72 maddesini etkileyen 18 maddelik anayasa değişikliği teklifi, referandumla ilgili

uluslararası iyi uygulamalara aykırı şekilde tek bir paket halinde oylanmıştır. Bu durum seçmenlere

değişikliklerle ortaya konan farklı konuların her biri için ayrı ayrı tercih yapma şansını sağlamamıştır.

Önerilen değişikliklerin hiçbiri oy pusulalarında yer almamış; seçmenlerden basitçe evet veya hayır

seçeneklerinden birini seçmeleri istenilmiştir. Devlet seçmenlerin anayasa değişiklikleri ile ilgili

tarafsız ve eşit bilgi almalarını temin etmemiş, bu nedenle bilinçli bir seçim yapma olanaklarını

sınırlandırmıştır.

Referandum genel olarak dört kademeli seçim organları tarafından iyi idare edilmiştir. Ancak, seçim

kurullarının çalışmaları şeffaflıktan yoksundur – kurul toplantıları kamuya ve gözlemcilere kapalıdır

ve sadece sınırlı sayıda karar yayımlanmıştır. Temmuz 2016’da gerçekleşen darbe girişimini takiben,

tümü hakim olan üç YSK üyesi ve 221 alt kademe seçim kurulu başkanı görevden alınarak, yerlerine

başkaları atanmıştır. Sandık Kurullarında siyasi partilerin temsili tümüyle dengeli olmamıştır ve

muhalefet partileri tarafından atanan 170 sandık kurulu başkanının reddedilmesi ile olumsuz şekilde

etkilenmiştir.

Seçmen kütüklerine 2,9 milyondan fazlası yurt dışında olmak üzere 58 milyondan fazla seçmenin

kaydı yapılmıştır. Seçmenler seçmen listelerindeki bilgilerini doğrulayabilmiş ve değişiklik talep

edebilmişlerdir. Öte yandan, güvenlik tehditlerinden etkilenen illerdeki, ikametgahlarını zorunlu

olarak terk eden seçmenler kayıtları bakımından zorluklarla karşı karşıya kalmışlardır ve Uluslararası


 

Referandum Gözlem Heyeti (URGH) gözlemcileri bu seçmenlerden bazılarının oy kullanamadığı

yönünde bilgilendirilmiştir.

Referandum için iyi uygulamalara aykırı şekilde, mevzuat referandumda tümüyle katılımı sadece

seçime katılma hakkı olan partilerle sınırlandırmış ve diğer paydaşların dahil olmasını

düzenlememiştir. Bunun yanı sıra, YSK sivil toplum örgütlerinin ve meslek kuruluşlarının kampanya

faaliyeti yürütemeyeceği yönünde karar almıştır. On siyasi parti kampanya yapmak için gereken

şartları karşılamaktadır. İki partinin hak sahibi olmadıklarına dair alınan karara yaptıkları itiraz

reddedilmiş ve bir sivil toplum girişiminin parti olarak kaydedilmesi mümkün olmamıştır.

Kampanya çerçevesi kısıtlayıcıydı ve çok sayıda mahalli yetkilinin yanı sıra cumhurbaşkanı ve

birtakım ileri gelen devlet yetkililerinin “Evet” kampanyasına etkin katılımı nedeniyle kampanya

dengesiz olmuştur. AGİT/DKİHB SRGH kamu kaynaklarının kötüye kullanımının yanı sıra, birtakım

partilerin ve sivil toplum örgütlerinin “Hayır” kampanyasını destekleyen çabalarının engellendiği de

gözlemlemiştir. Kampanya dili birtakım üst düzey yetkililerin “Hayır” destekçilerini terörist

destekçileri ile bir tutması ile lekelenmiştir. “Hayır” destekçileri kampanya faaliyetleri sırasında çok

sayıda durumda polis müdahaleleri ve şiddet içeren saldırılar ile karşı karşıya kalmışlardır. Bu ihlaller

kampanyalarda özgürlük ve eşitlikle ilgili AGİT taahhütlerine, Avrupa Konseyi standartlarına ve 
 
diğer uluslararası yükümlülüklere aykırıdır.


AGİT taahhütlerinin, Avrupa Konseyi standartlarının ve diğer uluslararası yükümlülüklerin aksine

Referandumun yasal çerçevesi ne seçimlere katılma yeterliliğine sahip siyasi partilerin kamu

yayınlarına eşit erişimlerini güvence altına almakta, ne de tarafsız yayıncılık sağlamaktadır. Yasa

iktidar partisine ve cumhurbaşkanına serbest yayın süresi tercihi sağlamaktadır ve YSK’nın taraflı

yayıncılıkla ilgili cezai müeyyide yetkisi kaldırılmıştır. Olağanüstü hal altında ifade özgürlüğü daha

da kısıtlanmıştır; örneğine rastlanmamış sayıda gazetecinin tutuklanması ve basın-yayın organlarının

kapatılması dalgası geniş çaplı oto-sansüre yol açmıştır. AGİT/DKİHB medya izleme sonuçları

“Evet” kampanyasının medya yayınlarına hakim olduğunu göstermiştir.

Yasal çerçeve, seçim kurulu kararları ile ilgili etkili bir çözüm temin etmemektedir. YSK tarafından

45’e yakın itiraz zamanında görüşülmüş olmasına rağmen, toplantılar dışarı kapalıdır ve kararlar

yayımlanmamıştır. YSK kararları yargısal incelemeye tabi değildir. Hakim ve savcıların referandum

sürecinde devam eden görevden alınmaları veya açığa alınmaları yargısal bağımsızlığı etkilemiştir.

AGİT taahhütlerine, Avrupa Konseyi Parlamenterler Meclisi (AKPM)’nin tavsiyelerine ve Avrupa

Konseyi Venedik Komisyonu’nun İyi Uygulamalar Kodlarına aykırı biçimde, mevzuat uluslararası

gözleme ve partilerle ilişiği olmayan vatandaşların gözlemini temin etmemektedir. Siyasi partilerin

süreci gözlemleme çabaları farklılık göstermiş ve sivil toplum örgütleri gözlem desteği çabalarını

tepki alma korkusu nedeniyle belirgin şekilde sınırlandırmışlardır. Darbe girişimi sonrasında, bir

kısmı gözlem çabalarını daha önce desteklemiş olan 1.583 sivil toplum örgütü kapatılmıştır.

Referandumu gözlemlemek üzere toplam 73 uluslararası gözlemci kayıt olmuştur.


Uluslararası gözlemciler tarafından ziyaret edilen sınırlı sayıdaki oy verme noktasında, ziyaret edilen

sandık kurullarının çoğunda tam sayıda üye bulunmamasına rağmen referandum günü genel olarak
 
iyi

organize edilmiştir. Bazı URGH gözlemcileri oy verme ve sandıkların açılması sırasında gözlem

yaparken engellemelerle karşılaşmış ya erişimleri engellenmiş ya da sınırlandırılmıştır. Oy kullanma

noktalarının içinde ve dışında yaygın olarak polis bulunduğu kayda geçmiştir ve bazı durumlarda

polis sandıklara erişim öncesinde seçmenlerin kimliklerini kontrol etmiştir. YSK günün geç

saatlerinde oy pusulalarının geçerliliği kriterlerini ciddi şekilde etkileyen talimatlar yayınlamış ve

yasaya aykırı  biçimde önemli bir güvenlik tedbirini ortadan kaldırmıştır.


 
 
İLK BULGULAR


Arka Plan

1982 Anayasasına göre, Türkiye yürütme yetkisi ile yetkilendirilmiş ve Başbakan tarafından yönetilen bir Bakanlar Kurulu’na sahip parlamenter bir cumhuriyettir. Yasama yetkisi tek bir meclis tarafından,
şu anda dört siyasi partiden temsilcinin yer aldığı 550 sandalyeli Türkiye Büyük Millet Meclisi

(meclis) tarafından kullanılmaktadır.1 Mevcut çerçeve kapsamında, devletin başında cumhurbaşkanı

bulunmaktadır ve sınırlı yetkilere sahiptir.

Anayasal reform son 10 yılda ülkenin siyasi gündemini etkilemiştir.2 2012 ve 2015 arasında çokpartili

bir anlaşmaya varılamamış, Aralık 2016 tarihinde AKP’nin girişimi ve MHP’nin desteği ile

anayasa değişikliği için mecliste bir süreç başlatılmıştır.3 Önerilen değişikliklerin mecliste aceleyle

görüşülmesi, HDP’li milletvekilleri hapisteyken, sınırlı ve yeterince şeffaf olmayan biçimde

tartışılması yönündeki yoğun eleştirilerin yanı sıra sürecin erken dönemlerinde kamuoyuna

danışılmaması anayasal reform sürecine olan kamu güvenini sarsmıştır.4 11 Şubat tarihinde, Yüksek

Seçim Kurulu (YSK) referandumun 16 Nisan tarihinde yapılacağını ilan etmiştir.


Anayasal reform paketi 18 değişikliği kapsamaktadır, diğer bazı konuların yanı sıra, mevcut

parlamenter sisteme değişiklikler getirmektedir, başbakanlık makamı feshedilecek, meclisin çoğu

gözetim işlevi yürütücü bir başkanlığa devredilecek, Meclisteki sandalye sayısı 600’e çıkacak ve

cumhurbaşkanına yargı yönetimindeki bir takım kilit pozisyonlara doğrudan atama yetkisi
verilecektir. Avrupa Hukuk Yoluyla Demokrasi Komisyonu (Venedik Komisyonu) önerilen
değişikliklerin sonucunda güçler ayrılığı ve yargı bağımsızlığının güvence altına alınmayacağını,

böylelikle “otoriter bir başkanlık rejimine dönüşmemesi için gerekli olan denge ve denetleme

mekanizmalarından mahrum olduğunu” belirtmiştir. 5



15 Temmuz 2016 tarihinde Türkiye başarısız bir darbe girişimi yaşamış, 241 kişi hayatını kaybetmiş
 
ve en az 2.194 kişi yaralanmıştır.6 Bu darbe girişimine karşılık ve bunun yanı sıra 2016 yılında ülkeyi

sarsan terör saldırıları dalgasının sonucu olarak, hükümet 21 Temmuz tarihinde olağanüstü hal ilan

etmiş ve sonuncusu 19 Ocak tarihinde 90 gün süreyle olmak üzere, iki defa uzatmaya gitmiştir. Bunu

kitlesel tutuklamalar ve olağanüstü hal kanun hükmünde kararnameleri ile 100.000’den fazla kişi

hakkında adli kovuşturma ve müteakiben 40.000 gözaltı ve 150.000’den fazla kamu görevlisinin

görevden alınması izlemiştir.7 Temel özgürlükleri kısıtlayan olağanüstü halin yanı sıra güneydoğuda

devam etmekte olan güvenlik operasyonları sebebiyle yüzbinlerce kişi evlerini terk etmiş ve bu

1 Kasım 2015 seçimlerinden bu yana TBMM’de dört siyasi parti bulunmaktadır: 317 sandalyeli
 
Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP), 134 sandalyeli Cumhuriyet Halk Partisi (CHP), 59 sandalyeli

Halkların Demokratik Partisi (HDP) ve
40 sandalyeli Milliyetçi Hareket Partisi (MHP).

2 En yakın anayasal referandum 2007’de ve 2010’da gerçekleşmiştir.

3 24 Ekim 2016’da meclisin 40 MHP’li milletvekilinden 5’i anayasaya ilişkin teklifleri kabul etmediklerini açıklamışlardır. Bazı MHP’li milletvekillerinin parti üyeliğinden çıkarılmıştır.

4 Partinin eş genel başkanları da dahil olmak üzere on üç HDP’li milletvekili gözaltında kalmış ve
 
sonunda 23 Mart itibariyle tümü tutuklanmışlardır. 4 Kasım 2016’dan bu yana, 18 kişi daha
 
tutuklanarak kısa süre içinde serbest
bırakılmıştır. Bu tutuklama süreçlerini protesto eden meclisin HDP’li vekilleri meclisteki

değişiklikler üzerine oylamayı boykot etmişlerdir.

5 Venedik Komisyonu’nun Anayasa Değişiklikleri Hakkında Raporu, 10-11 Mart’ta Kabul edilmiştir.

6 9 Kasım 2016’da yayınlanan Avrupa Komisyonu 2016 Türkiye Raporu.

7 Avrupa Konseyi Parlamenter Meclisi Üye Ülkelerce Yükümlülük ve Taahhütlerin Yerine Getirilmesi Komisyonu

yargısal yönetimi, polisi, askeriyeyi, kamu hizmetlerini, yerel yönetimleri, üniversiteleri, basın-yayın ve iş çevrelerini etkileyen tedbirleri, 1000’den fazla kurum ve özel şirketin malvarlıklarına el konularak ya da devlete  aktarılarak kapatılmasını beyan etmiştir. Hükümete göre, 300’den fazla kurum yeniden açılmış ve 35.000’den fazla
kamu çalışanı göreve iade edilmiştir.
Uluslararası Referandum Gözlem Heyeti Sayfa: 4



Türkiye Cumhuriyeti, Anayasa Değişikliği Referandumu, 16 Nisan 2017
İlk Bulgular ve Sonuçlar ile ilgili Rapor
demokratik bir referandum gerçekleştirmek için gereken şartların mevcudiyeti konusunda sorulara

sebep olmuştur. Anayasa Değişiklikleri konusundaki görüş raporunda, Venedik Komisyonu “mevcut

olağanüstü halin anayasal referandum için gereken adil demokratik ortamı sağlamadığını”

belirtmiştir.8



Yasal Çerçeve

Anayasada değişiklikler yapılması ya meclisin üçte iki oranında çoğunluk oyunun ya da meclisin


beşte üç çoğunluk oyunun yanı sıra cumhurbaşkanının değişiklikleri referanduma sunmasını

gerektirmektedir. Değişiklikler lehine oyların basit çoğunluğu ile sonuçlanan bir referandumla

anayasa değişikliği gerçekleşir. Uluslararası iyi uygulamalara aykırı şekilde, Anayasanın 72 maddesini

etkileyen 18 değişiklik tek bir paket halinde oylanmıştır. 9 Bu durum seçmenlere değişikliklerle


ortaya konan farklı konuların her biri için ayrı ayrı tercih yapma şansını sağlamamıştır. Oy

pusulalarında herhangi bir soru yer almamıştır, seçmenlerden basitçe evet veya hayır seçeneklerinden

birini seçmeleri istenilmiştir.

Referandum yasal çerçevesi demokratik bir referandum gerçekleştirmek için yeterli değildir.10 Yasal

çerçeve, seçimlere odaklanmaktadır ve referandumlara özgü şartlarla ilgili sınırlı kalmaktadır –

özellikle, siyasi partilere haklar vermektedir ama değişiklik teklifine taraftar ve muhalif taraflar için

haklar ve eşit şartlar tesis etmemektedir. Düzenlemelerde ve talimatlarda bazı yönlere değinilse de,


YSK açık bir yasal çerçeveyi sağlamak üzere süreci düzenleme yetkisini tam olarak kullanmamıştır ve

kampanya kuralları ve sandık yerlerinin taşınması gibi konularda paydaşlar tarafından yapılan resmi

olarak talep edildiğinde yorum yapmayı reddetmiştir.11 Oy verme hakkı, kampanya finansmanı,


yargısal denetime tabi olmama ve gözlemcilerin hakları ile ilgili konuları da içeren yasal çerçeveye

dair daha önceki AGİT/DKİHB ve AKPM tavsiyeleri karşılıksız kalmıştır.

Seçimle ilgili kanunlarda kalıcı değişiklik yapan iki olağanüstü hal kanun hükmünde kararnamesinin

kabulü olağanüstü halin gereklerinin ötesine geçmiştir.12 Konu hakkında anayasa hükmü bulunmasına

rağmen, YSK bu yasa değişikliklerinin derhal uygulanabilir olmasına karar vermiştir.13 Buna ek


olarak, meclisin CHP’li üyeleri tarafından yapılan başvurularla ilgili olarak, Anayasa Mahkemesi

8 Medeni ve Siyasal Haklara İlişkin Uluslararası Sözleşme’ne (ICCPR) 1996 Birleşmiş Milletler İnsan Hakları

Komitesi (UNHCR)’nin Genel Yorum 25’in 12 numaralı Paragrafına göre “İfade, toplanma ve örgütlenme


özgürlüğü oy verme hakkının etkin bir biçimde uygulanması için temel koşullardır ve tamamen korunması

gerekmektedir”. Venedik Komisyonu Referanduma İlişkin İyi Uygulama Kodları’na göre “Demokratik

referandumların temel haklara saygının olmadığı yerde uygulanması mümkün değildir, bu sebeple özellikle ifade


özgürlüğü ve basın hürriyeti, ülke içinde seyahat hürriyeti, toplantı özgürlüğü ve siyasi amaçlı toplantı hakkı ve

siyasi parti kurma hakkı vazgeçilmez niteliktedir”.

9 Kamu Baş Denetçiliği farklı teklifler için farklı oy kullanma imkanı olmamasının ifade özgürlüğünün ihlaline sebep

olduğunu iddia eden bir bireysel başvuru almıştır. Referanduma İlişkin İyi Uygulama Kodları’na göre, “Seçmenler


aralarında esaslı bağlar olmayan çeşitli sorular üzerine eş zamanlı oy kullanmak üzere biri ve diğer için taraf olarak

çağrılmamalıdırlar. Eğer metnin düzeltilmesi farklı görünümler içeriyorsa, insanların yanıtlayabileceği farklı sorular

yerleştirilmelidir.”

10 Referanduma temel olarak Anayasa, 1961 tarihli Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında


Kanun (Temel Hükümler Hakkında Kanun), 1987 tarihli Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması

Hakkında Kanun (Referandumlar Hakkında Kanun) ve 1983 tarihli Siyasi Partiler Kanunu uygulanmaktadır.

11 YSK özel şirketlerden, devlet yetkililerinden, meslek kuruluşlarından ve İlçe Seçim Kurullarından seçimlere


katılma yeterliliğine sahip olmayan siyasi partiler ve sivil toplum aktörleri için uygulanacak kampanya kurallarına

istinaden açıklama talebinde bulunan 7 başvuru almıştır.

12 9 Şubat tarihinde kabul edilen 687 sayılı Kanun Hükmünde Kararname, YSK’nın medya üzerindeki yaptırım


yetkisini kaldırmıştır ve 6 Ocak tarihinde kabul edilen 680 sayılı Kanun Hükmünde Kararname yurt dışı

seçmenlerin kaydını etkileyen bir hükmü değiştirmiştir.

13 Anayasa’nın 67. Maddesine göre, seçim mevzuatında yapılan herhangi bir değişiklik kabul tarihini takip eden bir yıl


içinde yürürlüğe giremez. Referandum için seçimle ilişkili yasalara yönelik değişikliklerin uygulanabilirliği

konusundaki iki şikayet, YSK tarafından olumsuz olarak yanıtlanmıştır.
Uluslararası Referandum Gözlem Heyeti Sayfa: 5



Türkiye Cumhuriyeti, Anayasa Değişikliği Referandumu, 16 Nisan 2017
İlk Bulgular ve Sonuçlar ile ilgili Rapor
olağanüstü hal kanun hükmünde kararnamelerine karşı yapılan başvurular konusunda yargılama

yetkisi olmadığına karar vermiştir, böylelikle referandumla ilgili kanun hükmünde kararnamelere

yönelik itirazları etkili bir şekilde engellemiştir.14 Bununla birlikte, kanun hükmünde kararnameler

referandum öncesinde ya da 30 günlük yasal süre içinde meclis tarafından görüşülmediğinden, yasal

statüleri belirsiz kalmakta ve dahası anayasa mahkemesine başvuru imkanı sınırlandırılmaktadır.

Anayasa ve ilgili mevzuat tarafından gereğinden fazla sınırlandırılan ifade, toplanma ve örgütlenme

temel özgürlükleri olağanüstü hal altında olağandışı yetkilerin kullanımı ile demokratik bir

referandum yapılmasını engelleyecek şekilde daha da kısıtlanmıştır. Buna il valilerinin olağanüstü hal

kapsamında kendilerine sağlanan yetkileri seyahat, örgütlenme, toplanma ve ifade özgürlüklerini

kısıtlamak için kullanması da dahildir. (Bkz. Kampanya bölümü)


Referandum İdaresi
Referandum dört kademeli seçim organları tarafından genel olarak iyi idare edilmiştir: YSK, 81 İl

Seçim Kurulu, 1.080 İlçe Seçim Kurulu ve yaklaşık 175.000 Sandık Kurulu. 15 Tüm yasal sürelere


uyulmuştur.

YSK, Yargıtay ve Danıştay hakimleri arasından ve tarafından seçilen, 11 üyeden oluşan daimi bir


organdır. Mecliste sandalyesi bulunan dört siyasi parti de YSK’ya oy verme yetkisi olmayan üye

atama haklarını kullanmışlardır. YSK tarafından alınan 218 karardan, basılan oy pusulası sayısı

hakkında karar da dahil olmak üzere, 180 tanesi yayınlanmamıştır.16 YSK’nın ve daha alt kademedeki

seçim kurullarının toplantıları sadece oy hakkı olmayan siyasi parti üyelerine açık olmuştur, bu da


şeffaflığı kısıtlamıştır.

İl Seçim Kurulları üç üyeden oluşmaktadır ve kurullara ildeki en kıdemli hakim tarafından başkanlık

edilmektedir. İlçe Seçim Kurullarına bir hakim tarafından başkanlık edilmekte ve iki kamu görevlisi

ve dört siyasi parti temsilcisinden oluşmaktadır. Sandık kurulları her seçim süreci için kurulmakta ve

bir başkan ve altı üyeden oluşmaktadır – iki kamu görevlisi ve beş siyasi parti temsilcisi. Yasa idarede

eşit cinsiyet temsilini düzenlememektedir; kadınlar alt kademe seçim kurullarının %20’sini


yönetmekte (ilçe seviyesinde %41) ve YSK’nın sadece bir kadın üyesi bulunmaktadır. Son genel

seçimlerden bu yana sekiz YSK üyesi değişmiş yerlerine yeni atanmış yüksek hakimler içinden ve


tarafından yeni üyeler seçmiştir: Beşinin görev süresi dolmuştur ve üçü göz altındadır. Bir dizi

olağanüstü hal kanun hükmünde kararnameleri referandum idaresinin tüm kademelerinde geniş çaplı

ikamelere(değişikliklere) neden olmuştur: 9 il seçim kurulu başkanı görevden alınmış ve ikisi daha

gözaltına alınmıştır, 143 ilçe seçim kurulu başkanı görevden alınmış ve 67’si daha gözaltına

alınmıştır. 500’den fazla her düzeydeki seçim kurulu personeli de gözaltına alınmıştır.


Mevzuat, uluslararası iyi uygulamalar tarafından tavsiye edildiği şekilde, önerilen anayasa

değişikliklerinin taraftarları ve aleyhtarlarının referandum idaresinde dengeli temsilinin imkanını

öngörmemektedir.17 Siyasi partiler tarafından önerilen sandık kurulu üyelerinin %52’si “Evet”

14 İki kanun hükmünde kararnameye, olağanüstü halin gerekliliklerinin ötesine geçtikleri iddiasıyla itiraz edilmiştir.


Geçmiş kararlarda, mahkeme, Anayasa olağanüstü hal kararnamelerinin içerik bakımından denetimini yasaklasa da,

mahkemenin, kararnamelerin gerçekten olağanüstü hal kararnamesi olup olmadığını belirleme ve değillerse de

bunları içerik denetimine tabi tutma yetkisi bulunduğuna karar vermiştir.

15 Ceza ve tutukevlerinde yaklaşık 389, yurt dışında toplam 3.210 ve gümrük kapılarında 4.178 sandık kurulmuştur.

16 Referandum için toplamda 12,7 milyon oy pusulası basılmıştır. Kullanılan oy pusulalarından 64,7 milyonu,


2014’teki Cumhurbaşkanlığı seçiminin ikinci turu için basılmıştır.

17 Referandumlara ilişkin İyi Uygulamalar Kodları’na göre: “Referandumların illa ki parti saflarına dayalı bir ayrım

getirmemesi ve başka siyasi aktörleri de içerebilmesi gerçeği, seçim komisyonlarına üyelik bakımından, partilerin


dengeli temsili ve değişiklik teklifini destekleyenlerle ve buna muhalif olanların dengeli temsili arasında bir seçim

sunulması gerektiği anlamına gelmektedir.”
Uluslararası Referandum Gözlem Heyeti Sayfa: 6



Türkiye Cumhuriyeti, Anayasa Değişikliği Referandumu, 16 Nisan 2017
İlk Bulgular ve Sonuçlar ile ilgili Rapor
kampanyası destekçisi partiler tarafından, %48’i “Hayır” destekçisi partiler tarafından önerilmiştir.

YSK, sandık kurulu üyelerinin seçiminde ilçe seçim kurullarına rehberlik sağlamak üzere, yasada


bulunan “iyi ün sahibi olma” gereğinin uygulanması konusunda ilk kez bir karar almıştır.

Güneydoğudaki bazı illerde HDP tarafından aday gösterilen en az 170 sandık kurulu başkanı “kötü

ünleri” öne sürülerek görevden alınmıştır. 18



Seçmen Kaydı
Referandum günü itibariyle 18 yaşını dolduran her vatandaş oy kullanma hakkına sahiptir. Fiilen

zorunlu askerlik görevlerini yerine getirenlerin, askeri öğrencilerin, hukuki ehliyetinin olmadığı veya


kamu hizmetinden yasaklı olduğu bir mahkeme kararıyla ilan edilmiş olanların ve kasti suç sebebiyle

mahkûmiyeti sürenlerin oy kullanma hakkı yoktur. Askeri öğrencilere ve fiilen askerlik hizmetini

yerine getirenlere yönelik yasak ve sonraki diğer üç kategoridekilerin oy kullanma hakları ile ilgili


kapsamlı sınırlandırmalar orantısız ve AGİT taahhütleri ve diğer uluslararası yükümlülükler ve

standartlar ile uyumlu değildir.19 15 Şubat tarihinde YSK aldığı bir kararla Avrupa İnsan Hakları


Mahkemesi’nin oy hakkı ile ilgili kararlarını kısmi olarak dikkate almış ve mahkumiyet hükmü

kesinleşmiş olmakla birlikte ceza infaz kurumunda bulunmayan kişilerin cezalarının tamamı infaz

edilmemesine rağmen oy kullanmalarına izin verileceğine hükmetmiştir.20 En az 570.000 vatandaş oy

kullanma yeterliliğine sahip olamamıştır.21


Türkiye pasif bir seçmen kayıt sistemine sahiptir. Seçmen kütükleri İçişleri Bakanlığı tarafından

kayıtları tutulan ve günlük olarak güncellenen nüfus adres kayıtlarındaki kişisel bilgiler temel alınarak

YSK tarafından yönetilmektedir. Seçmenler şahsen giderek ya da YSK’nın internet sayfası üzerinden

seçmen listelerindeki kayıtlarını doğrulama olanağına sahip olmuşlardır; sonuç olarak, 467.984

değişiklik yapılmıştır. İyi uygulamaların aksine, 10 Mart tarihinden sonra seçmen listelerinde

değişikliğe izin verilmemiştir. 22 YSK 2.972.676 yurt dışı seçmen de dahil olmak üzere toplam


58.291.898 kayıtlı seçmen olduğunu bildirmiştir.

Güneydoğuda bulunan 6 ilin bazı bölgelerinde, 670.000 seçmeni etkileyen özel güvenlik bölgeleri

bulunmaktadır.23 Güneydoğudaki yerel yetkililer oy verme noktalarının yakınında polislerin

konuşlandığını ve tutuklama kararıyla aranan kişileri belirlemek için seçmenlerin kimlik belgelerini

kontrol etme talimatı aldıklarını doğrulamıştır ve birtakım AGİT/DKİHB muhatapları bu durumun


seçmenleri oy kullanmaktan caydıracağı yönündeki endişelerini dile getirmişlerdir. İkametgah

18 Temel Hükümler Hakkında Kanuna göre, Sandık Kurulu Başkanları “iyi ün sahibi ve okur-yazar” kimselerden


seçilirler. İlçe Seçim Kurullarının talebi üzerine YSK “iyi ün sahibi olma” koşulunun uygulanacağını ve İlçe Seçim

Kurullarının Sandık Kurulu adaylarına dair geçmiş mahkumiyetler veya haklarında devam eden soruşturmalar

hakkında araştırma yapabileceğini teyit etmiştir. Olumlu bir şekilde, YSK Van ve Edirne’de HDP tarafından

önerilen sandık kurulu üyelerinin toplu olarak reddine dair iki İlçe Seçim Kurulu Kararı’nı geriye çevirmiştir.

19 AGİT 1990 Kopenhag Belgesi’nin 7.3 sayılı paragrafı katılımcı Devletlerin “yetişkin yurttaşlar için genel ve eşit


oyu güvence altına almalarını” beklerken, 24 sayılı paragraf, hak ve özgürlüklere getirilen her türlü kısıtlamanın,

“yasanın amacıyla kesin bir şekilde orantılı olması gerektiğini” ifade etmektedir. 2006 tarihli Engellilerin Haklarına

ilişkin Sözleşmesi’nin (CRPD) 29. maddesi, Devletlerin “engelli bireylerin siyasi haklarını ve bu haklardan

diğerleriyle eşit koşullar altında yararlanmalarını güvence altına almalarını” gerektirmektedir. Ayrıca Medeni ve

Siyasi Haklar Uluslararası Sözleşmesi Genel Yorum 25’in 14. Paragrafına bakınız.

20 Bkz. Söyler Türkiye’ye karşı, başvuru no. 29411/07, 17 Eylül 2013 ve Murat Vural Türkiye’ye karşı, başvuru no.


9540/07, 21 Ekim 2014.

21 276.292 silah altında bulunan er ve askeri okul öğrencisi, akli dengesinin yerinde olmadığına bir mahkeme


kararıyla karar verilmiş olan 194.788 kişi, ve 100.950 mahkum dahil olmak üzere.

22 Venedik Komisyonu Seçimle ilgili İyi Uygulama Kodları, seçim günü dışında “kayıtlı olmayan bir seçmenin


kaydına olanak tanıyan yargı denetimine tabi idari bir prosedür ya da adli bir prosedür olması gerektiğini” ifade
etmektedir.

23 İçişleri Bakanlığı’na göre Batman, Bingöl, Hakkari, Kars, Mardin ve Tunceli illerinde özel güvenlik bölgeleri


bulunmaktadır.
Uluslararası Referandum Gözlem Heyeti Sayfa: 7



Türkiye Cumhuriyeti, Anayasa Değişikliği Referandumu, 16 Nisan 2017
İlk Bulgular ve Sonuçlar ile ilgili Rapor

yerlerini terk etmek zorunda kalanların seçmen kaydı konusunda da endişeler dile getirilmiştir;

Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Yüksek Komiserliği tarafından referans gösterilen çeşitli kaynaklara

göre bu sayı 355.000 ila 500.000 kişi arasındadır. 24 Referandum gününde, URGH gözlemcileri bu


seçmenlerden bazılarının oy kullanamadığı yönünde bilgilendirilmiştir.
Parti Kaydı ve Referanduma Katılım

Mevzuat, sadece seçime katılma hakkına sahip siyasi partilerin kampanyaya tümüyle katılım,


gözlemci atama, seçmen kütüklerine erişim ve diğer hakları kullanma şansı sunduğu için referandum

sürecine paydaşların geniş kapsamlı katılımını sağlamamaktadır. Bir siyasi partinin katılım hakkına

sahip olabilmesi için Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı (YCBS)’na kaydolması ve illerin en az


yarısında ve bu illerin ilçelerinin en az üçte birinde örgütlenmiş olması ve referandumdan altı ay

öncesine kadar genel kurulunu toplamış olması gerekmektedir. 25 Bu katılım hakkı kriterleri siyasi

çoğulculuğu gereğinden fazla kısıtlamakta ve uluslararası standartlara aykırılık teşkil etmektedir.26


YCBS incelemesi sonucunda Kasım 2015 seçimlerine katılma yeterliliğine sahip olan 19 parti

referanduma katılma hakkına sahip olamamıştır. YSK kayıtlı 92 siyasi partiden 10’unun katılma

yeterliliğine sahip olduğunu onaylamıştır.27 Halkın Kurtuluş Partisi ve Liberal Demokrat Parti


sırasıyla YSK ve YCBS’ye seçimlere katılma yeterliliği kriterlerini karşıladıkları iddiası ile şikayette

bulunmuşlardır fakat her iki şikayet de reddedilmiştir.28 “Hayır” kampanyasına destek veren bir sivil

inisiyatif, süreçteki tüm siyasi katılım haklarını edinmek için siyasi parti olarak kaydedilmeyi

denemiştir. Kayıt belgelerini 6 Şubat tarihinde sunmuşlar, kaydedilmemişlerdir.29



Kampanya Çevresi ve Kampanya Finansmanı

Temel Hükümler Hakkında Kanun referandum kampanyalarının uygulanmasını yeterli düzeyde

düzenlememektedir ve daha adil kampanya olanaklarını amaçlayan katı kampanya kuralları sadece

son yedi gün boyunca uygulanmaktadır.30 Buna ek olarak, kanun sadece seçimlere katılma

yeterliliğine sahip siyasi partilere kampanya yapma olanağı sağlamakta ve onların haklarını


korumaktadır. Toplanma ve ifade özgürlüğü konusunda daha geniş kapsamlı yasal çerçeve bireyler ve

sivil toplum örgütleri de dahil olmak üzere diğer paydaşları da kapsıyor olsa da YSK sadece seçimlere


katılma yeterliliğine sahip partilerin kampanya mitingleri yapabileceğine karar vermiş ve bugüne

kadar diğer paydaşların başka yollarla kampanya yürütüp yürütemeyeceği konusunda karar almayı

reddetmiştir.31 Bazı illerin valileri olağanüstü hali veya kamu güvenliğini gerekçe göstererek, katılma

24 Şubat 2017 tarihli Güneydoğu Türkiye'de insan haklarının durumuna ilişkin rapor.

25 Bu gereklilikler, mecliste en az 20 üyesi bulunan grubu olan partilere uygulanmamaktadır.

26 Medeni ve Siyasi Haklar Uluslararası Sözleşmesi’nin (ICCPR) 22. Maddesi “Bu hakkın (örgütlenme hakkının)


kullanılmasına ulusal güvenliğin, kamu güvenliğinin, kamu düzeninin, genel sağlık veya ahlâkın veya başkalarının

hak ve özgürlüklerinin korunması amacıyla, hukuken öngörülmüş ve demokratik bir toplumda gerekli olan

sınırlamaların dışında başka hiçbir sınırlama konamaz” biçimindedir. Ayrıca bkz. Venedik Komisyonu Siyasi

Partiler Uygulama Rehberi’nin 7. İlkesi.

27 Seçimlere katılma yeterliliğine sahip 10 siyasi parti şunlardır: AKP, Anavatan Partisi, Bağımsız Türkiye Partisi,


Büyük Birlik Partisi, CHP, HDP, Hür Dava Partisi, MHP, Saadet Partisi ve Vatan Partisi.

28 Şikayetler, yetersiz teşkilatlanma yapısı gerekçesine dayanarak reddedilmiştir; YSK şikayetle beraber sunulan

destekleyici kanıtı incelemeyi reddetmiştir ve yalnızca YCBS tarafından sağlanan belgelere dayanmıştır.

29 2 Mart tarihinde, iki CHP milletvekili İçişleri Bakanlığı’na inisiyatifin kayıt durumu ile ilgili sorular


yönlendirmiştir.

30 Bu katı kurallar, dört siyasi parti ve cumhurbaşkanı için serbest yayın zamanlarının dağılımı, resmi görevlilerin


kamu kaynaklarını kullanımıyla ilgili yasaklar ve devlet etkinliklerinin yapılması veya devlet tarafından yapılan

işlerle ilgili demeçler verilmesi üzerine yasaklarla ilişkili hükümler içermektedir.

31 Örneğin, bir vakada YSK, İl seçim Kurullarının ve İlçe Seçim Kurullarının diğerlerinin kampanya yapmasını


sınırlandırma yetkisinin olmadığına karar vermiştir ama diğer paydaşların başka yollarla kampanya hakları
Uluslararası Referandum Gözlem Heyeti Sayfa: 8



Türkiye Cumhuriyeti, Anayasa Değişikliği Referandumu, 16 Nisan 2017
İlk Bulgular ve Sonuçlar ile ilgili Rapor

yeterliliğine sahip on siyasi parti dışındaki aktörlerin kampanya çalışmalarını ya yasaklamış ya da bu

çalışmaların izne tabi olma gerekliliğini getirmiştir.32

Kampanya özellikle yüksek nüfuslu merkezlerde görünür olmuştur. Kampanya araçları arasında


posterler, pankartlar, reklam panoları ve kampanya sloganı giydirilmiş araçlar bulunmaktadır. Sivil

toplum örgütleri de dahil bazı paydaşlar kapı kapı dolaşarak kampanya çalışması yapmışlardır. Büyük


çaplı mitingler ve daha küçük toplantılar da gözlemlenmiş olmasına rağmen, kampanya

yürütücülerinin çoğu Internet ve özellikle sosyal medya platformlarını kullanmışlardır.33 Uluslararası


iyi uygulamaların aksine, seçmenler devletten anayasa değişiklikleri ve bu değişikliklerin olası etkileri

konusunda tarafsız ve eşit bilgi alamamış, bu boşluğu doldurmak yeterliliğe sahip siyasi partilere

kalmış, bu nedenle de seçmenlerin bilinçli bir fikir oluşturmaları olumsuz şekilde etkilenmiştir.34


Kampanya eşit şartlarda faaliyet alanının yokluğu ile karakterize olmuştur. Belirgin şekilde daha

görünür olan “Evet” kampanyası iktidar partisi AKP ve belirli bir noktaya kadar MHP tarafından

yönetilmiş, Başbakan ve anayasal olarak partilerden bağımsız olması ve görevini tarafsız şekilde

yerine getirmesi gereken Cumhurbaşkanı da dahil olmak üzere bazı ileri gelen ulusal düzeyde kamu

görevlileri ve çok sayıda daha alt kademedeki kamu görevlileri tarafından desteklenmiştir.35 Bu


durumlar, AGİT 1990 Kopenhag Belgesi’nin 5.4 sayılı paragrafına aykırı şekilde, parti ve devlet

arasındaki çizginin belirsizleşmesine sebep olmuştur.36

AGİT/DKİHB SRGH tarafından kamu kaynaklarının kötüye kullanımına dair durumlar ülke çapında

gözlemlenmiş ve medyada geniş şekilde yer almıştır.37 Altyapı projelerinin açılış merasimleri gibi


devlet törenleri kampanya amacıyla kullanılmış, bazı muhataplar kamu çalışanlarının ve üniversite

öğrencilerinin bunlara katılımının zorunlu olduğunu ileri sürmüşlerdir.38 İlgili şehirlerde etkinlik

konusunda karar almamıştır. YSK Sonrasında bir şikayete yanıt olarak, sadece seçimlere katılma yeterliliğine sahip


siyasi partilerin kampanyaya katılım hakkı olduğuna ilişkin karar almıştır.

32 Ankara ve Samsun valilikleri, seçimlere katılma yeterliliğine sahip on siyasi parti dışındaki paydaşların kampanya


yapmalarını yasaklamıştır; Adana, Diyarbakır, Isparta ve Van’daki taşra valilikleri halka açık etkinliklere ilişkin

genel yasaklar koymuştur.

33 AGİT/DKİHB SRGH 35 kampanya etkinliğini gözlemlemiştir.

34 Referanduma İlişkin İyi Uygulama Kodları “İdari merciler, birisi seçmenlerin fikirlerini özgürce


biçimlendirmelerini sağlamak (...) olmak üzere tarafsızlık görevlerini gözetmelidir. Yetkililer objektif bilgi

sağlamak zorundadır.” Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü, değişiklikleri destekleyen ve ‘Hayır’

kampanyası tarafından sunulanlar da dahil olmak üzere birtakım itirazlara da değinen 15.000 adet bilgilendirme

materyali basmıştır.

35 AGİT/DKİHB SRGH 16 Mart tarihinde Sakarya’da, 18 Mart’ta Çanakkale’de, 1 Nisan’da Diyarbakır’da, 2

Nisan’da Ankara’da ve 5 Nisan’da Bursa’da olmak üzere büyük kamu hizmetleri açılış törenleri ile ortak


düzenlenen cumhurbaşkanının katıldığı kampanya faaliyetlerini gözlemlemiştir. YSK’ya Cumhurbaşkanı’nın

kampanya faaliyetleri ile ilgili bir şikayet yapılmış ve YSK Cumhurbaşkanı üzerinde bir yetkisi olmadığı hükmünü


vermiştir.

36 Paragraf 5.4. Devlet ve siyasi partiler arasında açık bir ayrım sunmaktadır. Referanduma İlişkin İyi Uygulama

Kodları “kamu görevlilerinin (ulusal, bölgesel ve yerel) aşırı ve tek taraflı kampanya ile oyların sonucuna etkisi


olmaması gerektiğini” ifade etmektedir.

37 AGİT/DKİHB SRGH, Başbakan ve bazı bakanların, 1 Nisan’da Van’da ve 6 Nisan’da Gaziantep’te olmak üzere

büyük kamu hizmetleri açılış törenleri ile ortak düzenlenen kampanya faaliyetlerini gözlemlemiştir. Rize, Şile ve

Ümraniye de dahil olmak üzere bazı belediye başkanları kampanya yapmıştır ve/veya belediyelerin web sitelerini


kampanya yapmak için kullanmışlardır. Ayrıca AGİT/DKİHB SRGH, Bursa, Kars, Rize ve Zonguldak illerinde

kampanya için kullanılan halk otobüslerini ve araçlar ve de Balıkesir belediye binasında, İstanbul’un Üsküdar

bölgesindeki devlet okulu binalarında, İstanbul surlarında (UNESCO tarihi mirası), üniversite yurtlarında, Basın

Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü binasında yer alan ‘Evet’ kampanya materyalleri dahil olmak üzere

idari kaynakların kötüye kullanımına dair vakalar gözlemlemişlerdir.

38 28 Mart’ta Çarşamba ve iki ilçedeki belediye yetkilileri, Samsun’da Cumhurbaşkanı’nın kampanya faaliyeti

gününde bölgesel tatil ilan etmişlerdir. AGİT/DKİHB SRGH, bir vakada Van yerel yönetiminden öğrencilerin

Başbakan’ın kampanya faaliyetine katılımlarını teşvik eden bir mektubun kopyasına ulaşmışlardır.


Uluslararası Referandum Gözlem Heyeti Sayfa: 9



Türkiye Cumhuriyeti, Anayasa Değişikliği Referandumu, 16 Nisan 2017
İlk Bulgular ve Sonuçlar ile ilgili Rapor

günleri için kamuya ait toplu taşıma araçları sürekli olarak ücretsiz kullanıma sunulmuştur.39 Buna ek

olarak, cumhurbaşkanı ve diğer yetkililer referandum sonuçlarını bu etkinliklere ev sahipliği yapan

bölgelere sağlanacak hükümet desteği ile ilişkilendirmişlerdir.40 Bunların hepsi AGİT 1990 Kopenhag


Belgesi’nin 7.6 sayılı paragrafına aykırı şekilde, eşit imkanlardan yoksun kalınmasına katkı

sağlamıştır.41

“Hayır” kampanyası büyük çoğunlukla ana muhalefet partileri CHP ve HDP tarafından yürütülmüş,

parti eş -genel başkanları ve 83 HDP’li belediye başkanı da dahil yüzlerce parti üyesinin parmaklıklar


ardında olduğu göz önünde bulundurulduğunda, bu iki partiden ikincisinin kampanya yürütme

yeteneği belirgin şekilde engellenmiştir. “Hayır” kampanyası aynı zamanda birtakım sivil toplum

grupları, daha küçük partiler ve eski MHP milletvekilleri tarafından da desteklenmiştir.

“Hayır” kampanyası destekçileri kampanya yapma özgürlükleri ile ilgili birtakım usulsüz

kısıtlamalarla karşı karşıya kalmışlardır.42 Pek çok “Hayır” kampanyacısı fiziksel saldırılara maruz

kalmıştır.43 Çoğu yasadışı halka açık toplantı düzenleme veya cumhurbaşkanına hakaret iddiaları

temelinde, çok sayıda kişi tutuklanmıştır.44 Bazı “Hayır” kampanyacıları etkinlik düzenlemek için yer

kiralamada zorluklarla karşı karşıya kalmış veya yetkililer ya da mekan sahipleri tarafından genellikle

son dakikada bildirimle etkinlikleri iptal edilmiştir.45 HDP’nin kampanya posteri ve Kürtçe bir

kampanya şarkısı devletin bütünlüğü ve anadilin Türkçe olması ilkelerini ihlal ettiği gerekçeleriyle

yetkiler tarafından yasaklanmıştır. Bu engellemeler AGİT 1990 Kopenhag Belgesi'nin 7.7 sayılı

paragrafına aykırıdır.46

39 28 Mart’ta Samsun’da, 2 Nisan’da Ankara’da, 5 Nisan’da Bursa’da ve 7 Nisan’da Adana’da gözlemlendiği üzere,

kampanya amaçları için geniş kapsamlı faaliyetler gerçekleştirildiği zaman yerel yönetimler tarafından ücretsiz

toplu taşıma hizmeti sunulmuştur.

40 1 Nisan’da Diyarbakır’da, 7 Nisan’da Bursa’daki Cumhurbaşkanı’nın konuşmaları ve 31 Mart’ta Kars’ta


Başbakan’ın konuşması

41 Paragraf 7.6 siyasi partilerin ve örgütlerin birbirleri ile eşit şartlarda rekabet etmelerini sağlayan yasal garantileri

belirtir. Referanduma İlişkin İyi Uygulama Kodları “fırsat eşitliği ve kamuoyunun özgür bir biçimde fikrini

oluşturabilmesi için yetkililerin kamu kaynaklarını kampanyalarda kullanmaması” gerektiğini belirtir.

42 Örneğin, 21 Mart’ta Manisa’da zabıtalar CHP üyelerinin kampanya broşürü dağıtmalarını engellemişlerdir; 26

Mart’ta Van’da HDP’nin kampanya aracı gürültü kirliliği sebebiyle polis tarafından durdurulmuştur; 30 Mart’ta

Ankara Barosundan aktivistlerin kampanya materyali dağıtmaları polis tarafından engellenmiştir.

43 Örneğin, 19 Mart’ta Mersin’de muhalif MHP’lilerden birinin ‘hayır’ kampanya toplantısı kızgın bir kalabalık

tarafından kesintiye uğramıştır; benzer bir saldırı 21 Mart’ta Niğde’de de gerçekleşmiştir; 21 Mart’ta Gaziantep’te

‘hayır’ kampanyası yapan dört kişi ‘broşür’ dağıtırken saldırıya uğramıştır; 26 Mart’ta Yozgat’ta bir ‘hayır’ mitingi

şiddet içeren bir saldırıya uğramıştır; 9 Nisan’da Bafra’da bir kampanya toplantısına girmeye çalışan üç saldırgan

polis tarafından durdurulmuştur; 27 Mart’ta Kütahya’da CHP’nin ‘hayır’ kampanyası posterleri tahrip edilmiş ve

kampanya aracının lastikleri kesilmiştir; 3 Nisan’da Batman’da iki silahlı saldırgan HDP’nin kampanya aracının

şoförünü yaralamışlardır. İçişleri Bakanlığı’na göre 16 Şubat- 12 Nisan tarihleri arasında, 45’i AKP’ye yönelik

olmak üzere, 67’si siyasi partileri hedef alan toplam 139 kampanyaya ilişkin olay gerçekleşmiştir.

44 22 Mart’ta ‘hayır’ kampanyası videosu paylaşan bir öğrenci cumhurbaşkanına hakaret suçlaması ile gözaltına

alınmış; 23 Mart’ta Davutpaşa’da hayır için pedalla etkinliği için toplanan öğrenciler izinsiz etkinlik yapmaktan

tutuklanmış; 24 Mart’ta Adana’da Türkiye Komünist Partisi üyeleri ‘hayır’ kampanyası broşürü dağıtırken

tutuklanmış; 26 Mart’ta Samandağ’da Sosyal Özgürlükler Partisi’nin dört üyesi izinsiz kampanya etkinliği

düzenlemekten gözaltına alınmış; 27 Mart’ta Antakya’da ‘hayır’ bildirisi dağıtan bir lise öğrencisi

cumhurbaşkanına hakaret suçlaması ile gözaltına alınmış; 5 Nisan’da Antakya’da ‘hayır’ broşürü dağıtan bir kadın


gözaltına alınmıştır.

45 Diğerleri arasında, CHP 22 Mart’ta yapacağı toplantı için Konya’da yer kiralayamamış; 1 Nisan günü için İzmir’de


planlanan bir ‘hayır’ etkinliği etkinlikten bir gün önce yetkililer tarafından iptal edilmiş; Muş’ta 2 Nisan günü HDP

tarafından yapılacak olan mitingin Muş’ta yapılmasına izin verilmeyerek daha küçük bir ilçede yapılmasına karar

verilmiş; ‘hayır’ kampanyası yürüten MHP’li muhalifler AGİT/DKİHB SRGH’ini kampanya toplantıları için

kiralayacak yer bulmadıklarından bazı etkinliklerini iptal ettikleri konusunda bilgilendirmişlerdir.

46 Paragraf 7.7. katılımcı Devletlerin siyasi kampanyaların, parti ve adayların görüş ve vasıflarını özgürce

sergilemelerini engelleyebilecek, ya da seçmenlerin bu görüş ve vasıfları öğrenme ve tartışmalarını veya

kendilerine karşı misilleme yapılma kaygısı taşımadan oy vermelerini engelleyebilecek her türlü idari işlem, şiddet


Uluslararası Referandum Gözlem Heyeti Sayfa: 10



Türkiye Cumhuriyeti, Anayasa Değişikliği Referandumu, 16 Nisan 2017
İlk Bulgular ve Sonuçlar ile ilgili Rapor

Kampanya dili hem duygusal hem de ayrımcıydı. “Evet” kampanyası benzeri yaşanmamış ulusal ve

uluslararası zorluklar karşısında güçlü bir yöneticiye ihtiyaç vurgusunu yapmıştır. “Hayır”

kampanyası genellikle önerilen değişikliklerin Türkiye’nin parlamenter geleneğini ve genel olarak

demokrasisini tehdit ettiğini dile getirmiştir. Kampanya kapsamında, Cumhurbaşkanı, Başbakan ve


Antalya Başsavcı Yardımcısı da dahil olmak üzere birtakım kıdemli politikacılar ve devlet memurları

“Hayır” kampanyasını veya destekçilerini terörist destekçileri ve Temmuz 2016 darbe girişimi

planlayıcıları ile denk tutmuştur.47 Bunlardan bazıları önerilen anayasa değişikliklerini eleştiren dış

güçleri ülkenin düşmanları olarak damgalamıştır.48


Kampanya finansmanı yasalarda yeterli şekilde düzenlenmemiştir, sadece bağışların miktarını ve

mahiyetini sınırlandırmaktadır, fakat partilerin genel ve kampanya amaçlı harcamalarına sınırlandırma

getirmemektedir. Siyasi partiler siyasi parti finansmanına nezaret sorumluluğu olan Anayasa

Mahkemesi’ne sundukları yıllık rapor kapsamında kampanya harcamalarını raporlamak zorundadır.

Uluslararası taahhütlere ve iyi uygulamalara aykırı şekilde, bu raporlar kamuoyuna açıklanmamakta

ve sadece özet denetim raporları internette yayınlanmaktadır.49



Medya

Anayasa ifade özgürlüğü hakkı tanımakta, fakat aşırı sınırlandırmalar da içermektedir ve Terörle

Mücadele Kanunu’nda, Ceza Kanunu’nda, Basın Kanunu’nda ve diğer mevzuatta yer alan daha öte

kısıtlamalara da izin vermektedir. Hükümlerdeki belirsizlikler sıklıkla gazeteciler aleyhindeki adli

kovuşturmalar ve hapsedilmeleri için gerekçe olarak kullanılmaktadır. Buna ek olarak, Ceza Kanunu

Türk Milletine ve Devletine karşı hakarete dair geniş çaplı hükümler içermekte ve cumhurbaşkanı da

dahil olmak üzere kamuya mal olmuş kişiler için özel koruma sağlamaktadır. Bu hükümler ifade

özgürlüğünü kısıtlamaktadır ve AGİT taahhütleri ve diğer uluslararası yükümlülükler ve standartlar ile

uyumlu değildir. 50 AGİT Basın Özgürlüğü Temsilcisi (RoFM) yakın zamanda yetkilileri “basın

özgürlüğü konusunda yükümlülüklerine saygı duymaya” çağırmış ve Avrupa Konseyi İnsan Hakları

Komiseri hükümetten “çok sayıda ifade özgürlüğü ihlallerinden geri dönülmesini” istemiştir.51

Başarısız darbe girişimi sonrası, kapanan çok sayıda basın-yayın kuruluşu ve tutuklanan gazetecilerin

yanı sıra, olağanüstü hal yasal çerçevesi ile ifade özgürlüğü daha da kısıtlanmıştır.52

ya da sindirmeden uzak, adil ve serbest bir ortamda yürütülmesine olanak sağlayan yasaların ve kamu

politikalarının olmasını gözetmelerini” ifade etmektedir.

47 AGİT/ DKİHB, Cumhurbaşkanının 28 Mart’ta Samsun’da, 2 Nisan’da Ankara’da ve 5 Nisan’da Bursa’da, ‘Hayır’

oyu destekçileri ve teröristler arasında paralellikler kurduğunu gözlemlemiştir. Başbakan da, 22 Mart’ta Iğdır’da, 31

Mart’ta Kars’ta ve 6 Nisan’da Osmaniye’de gözlemlenen kampanya faaliyetlerinde benzer atıflarda bulunmuştur.

48 Örneğin, Cumhurbaşkanı 28 Mart’ta Samsun’da, 2 Nisan’da Ankara’da ve 3 Nisan’da Rize’deki konuşmasında,

bazı Avrupa ülkelerini Türkiye’ye karşı ‘Haçlılar’ olarak hayır kampanyasının ardında durmakla suçlamıştır.

Başbakan, 31 Mart’ta Kars’ta, 1 Nisan’da Diyarbakır’da ve 6 Nisan’da Osmaniye’deki mitinglerinde Türkiye’nin

Avrupalı ortaklarını düşmanlar olarak tanımlamıştır.

49 2003 Yolsuzluğa Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesi (UNCAC)’ne göre, “Taraf Devletlerin herbiri ayrıca, kamu

görevleri için yapılacak seçimlere adaylıklarda ve mümkünse siyasi partilerin finansmanında saydamlığı arttıracak

yasal ve idari önlemleri almayı değerlendirecektir”. Referandumlar Üzerine İyi Uygulama Kodları’na göre, “siyasi

parti ve referandum kampanya finansmanları şeffaf olmalıdır”.

50 AGİT Kopenhag Belgesi’nin 5.1 sayılı Paragrafı’nda “gerçekleştirilecek özgür seçimler (…) temsilcilerini seçmede

seçmenlerin fikirlerinin özgürce ifadesinin sağlandığı fon sağlayan şartlar” ifadesi yer almaktadır. ICCPR Madde

19-2 uyarınca “herkes ifade özgürlüğü hakkına sahip olmalıdır, buna her türlü bilgiyi arama, alma ve bildirme de

dahil olmalıdır. General Yorum 34’ün 19. paragrafında “bazı taraflar gerekli prosedürleri yasalaştırmalıdır. Birisi


bilgiye ulaşmak istediğinde bilgi alma özgürlüğü mevzuatı aracılığıyla olabileceği gibi” denilmektedir.

51 AGİT RoFM’in 1 Mart 2017 tarihli basın bülteni ve Avrupa Konseyi İnsan Hakları Komiseri’nin 15 Şubat 2017



tarihli Ziyaret Memorandumu.

52 671 sayılı Kanun Hükmünde Kararname Elektronik Haberleşme Kanununa yönelik düzenleme getirerek olağanüstü


hal durumunda medyaya kısıtlamalar getirmektedir; 680 sayılı Kanun Hükmünde Kararname Radyo ve
Uluslararası Referandum Gözlem Heyeti Sayfa: 11



Türkiye Cumhuriyeti, Anayasa Değişikliği Referandumu, 16 Nisan 2017
İlk Bulgular ve Sonuçlar ile ilgili Rapor
Medya ortamı genellikle kamu ihalelerine bel bağlayan ticari şirket gruplarının sahip olduğu

kuruluşların hakimiyetindedir. Temmuz olaylarından bu yana, 60 televizyon ve radyo kanalı, 19

gazete, 29 matbaa ve beş haber ajansının da dahil olduğu 158 basın yayın kuruluşu kapatılmıştır. 53

Venedik Komisyonu bu durumu “basın-yayın kuruluşlarının kitlesel tasfiyesi” olarak tanımlamıştır.


Şu anda tutuklu bulunan 150’den fazla gazeteci darbe girişimi sonrasında tutuklanmışlardır ve

referandum sürecinde de tutuklamalar devam etmiştir. 54 Bu kapatma, tutuklama ve soruşturma


dalgaları AGİT 1990 Kopenhag Belgesi’nin 7.8 sayılı paragrafına ve basın özgürlüğü için uluslararası

standartlara aykırıdır ve geniş kapsamlı oto-sansürle sonuçlanmaktadır.55

Yasal çerçeve kampanyanın ‘Evet’ ve ‘Hayır’ tarafları için eşit erişim sağlamamaktadır; ne seçimlere


katılma yeterliliğine sahip siyasi partilerin medyaya eşit erişimlerini güvence altına almakta, ne de

tarafsız yayıncılık sağlamaktadır. Yasa kampanya süresince bedelli siyasi reklam olanağı

sağlamaktadır ama kampanya masraflarına ilişkin sınırlandırmaların yokluğu, partilerin seçmenlere

ulaşmada eşit olmayan fırsatlara sahip olmalarına sebep olmaktadır. 56Yasa, Mecliste sandalyesi

bulunan siyasi partilerin her birine kamu yayıncısında 20 dakikalık serbest yayın süresi hakkı

vermektedir, buna ek olarak iktidar partisine ilave 10 dakika daha ayrılmıştır. 57 Cumhurbaşkanı da

kamu yayıncısında, sonuncusu halka sesleniş olmak üzere iki adet 10 dakikalık konuşma yapma

hakkına sahiptir, resmi olarak bu hakkından feragat etmiştir. 58 Bu hükümler, Cumhurbaşkanı’na ve de

iktidar partisine ayrıcalıklı muamele sağlamakta ve AGİT 1990 Kopenhag Belgesi’nin 7.6 sayılı

paragrafında öngörülen kanun önünde eşitlik ile ters düşmektedir.


Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), YSK’ya haftalık medya izleme raporları sunmaktadır.

RTÜK, izlemeleri sırasında tespit edilen ihlalleri YSK’ya rapor ederken, yayınlanan bir olağanüstü hal

kanun hükmünde kararnamesinin YSK’nın tarafsız yayın yapmayan özel yayın kuruluşları üzerindeki

cezai müeyyide yetkisini ortadan kaldırmasıyla, herhangi bir müeyyidede bulunulmamıştır.59 Bu


Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanuna düzenleme getirerek yayın kuruluşlarının izin ve lisansı

için yeni şartlar eklemektedir.

53 Bkz. Avrupa Konseyi İnsan Hakları Komiseri’nin 15 Şubat 2017 tarihli Türkiye’de ifade ve basın özgürlüğü

hakkında Memorandumu. Basın Yayın Enformasyon Genel Müdürlüğü mahkeme kararı olmaksızın 621 tanesinin

teröristlerle bağlantısı olduğu ithamıyla toplam 777 gazetecinin basın kartlarını iptal etmiştir. ABM İnsan Hakları

Yüksek Komiseri’nin ofisine göre, bu kadar çok sayıda basın-yayın organının kapatılması “sadece binlerce


gazetecinin işlerini ve geçim kaynaklarını kaybetmesinin yanı sıra, referandumla önerilen değişikliklerle ilgili

bilinçli bir tartışma imkanını da azaltmıştır.”

54 Bakınız 10-11 Mart 2017’de kabul edilen Kanun Hükmünde Kararnamelerin Medya Özgürlüğüne Etkisine ilişkin

Görüş,, Yasalar Aracılığıyla Demokrasi Avrupa Konseyi (Venedik Komisyonu) . Cumhuriyet çalışanlarından iki



kişi 5 Nisan’da tutuklanmışlardır. Toplamda 32 TRT çalışanı, 8 Nisan’da tutuklanmışlardır.

55 AGİT Kopenhag Belgesi’nin 7.8 numaralı paragrafı, “seçimlere katılmak isteyen tüm siyasi gruplaşmaların ve


bireylerin ayrım gözetilmeksizin kitle iletişim araçlarına engelsiz bir şekilde ulaşmaları önünde hiçbir yasal veya

idari engel bulunmamasını” sunmaktadır. Medeni ve Siyasal Haklara İlişkin Uluslararası Sözleşme (ICCPR)’sinin

19,2 Maddesi şunu ifade etmektedir; 2. “Herkes ifade özgürlüğü hakkına sahiptir; bu hak bir kimsenin her türlü


bilgi ve düşünceyi arama, edinme ve ulaştırma özgürlüğünü de içerir”.

56 İki gazete 15 Nisan’da, 14 Nisan’dan sonra bedelli siyasal reklama ilişkin hukuki yasağı ihlal ederek, bedelli


kampanya reklamı yürütmüşlerdir.

57 Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu (TRT) iki temel ulusal kamu kanalı olan TRT1 ve TRT Haber’de ve başlıca

ulusal kamu radyolarından olan Radyo 1’de serbest yayın süresi sağlamaktadır.,

58 14 Nisan’da TRT 1 ve TRT Haber, Cumhurbaşkanı’nın anayasal reformun iyi taraflarını tartıştığı 1 saat 37

dakikalık bir röportaj yayınlamışlardır

59 RTÜK, AGİT/DKİHB SRGH’ni, 16 Şubat’tan 7 Nisan’a kadar izlemeleri sırasında, kamu ve özel radyo ve


televizyon kanallarındaki izlemelerinde, 55’i tarafsızlığa uyulmaması sebebiyle YSK’ya bildirilen 89 ihlal vakası

tespit ettikleri konusunda bilgilendirmişlerdir. AGİT/DKİHB SRGH tarafından gözden geçirilen RTÜK raporları


16 Şubat’tan 29 Mart’a kadar, RTÜK’ün, tarafsızlıkla ilgili 42 vaka, ‘Evet’ kampanyasını destekleyen 34 ve kamu

televizyonu haber kanalı olan TRT Haber’den 2 tane olmak üzere, 70 ihlali tespit ettiğini ve YSK’ya sunduğunu


göstermiştir.
Uluslararası Referandum Gözlem Heyeti Sayfa: 12



Türkiye Cumhuriyeti, Anayasa Değişikliği Referandumu, 16 Nisan 2017
İlk Bulgular ve Sonuçlar ile ilgili Rapor

kanun hükmünde kararname, siyasi partiler için medyaya eşit erişimi güvence altına almaması ve


seçmenlerin bilinçli seçim yapma kapasitelerini sınırlandırmasıyla, AGİT 1990 Kopenhag Belgesi’nin

7.8 sayılı paragrafına ve uluslararası standartlara aykırıdır. Bazı siyasi partiler tarafından kamu

yayıncısına ve özel yayın kuruluşlarına erişimlerine dair YSK ve RTÜK’e şikayette bulunulmuştur.60


AGİT/DKİHB SRGH medya izleme bulguları, kampanyanın bütün ulusal medyada görünür olduğunu

göstermiştir.61 İzlenen beş televizyon kanalından, kamu kanalı TRT1 de dahil olmak üzere üçü ‘Evet’

kampanyasını desteklemiştir.62 ‘Evet’ kampanyası ezici bir çoğunlukla pozitif tonda televizyondaki

yayın zamanının %76’sını ve günlük gazetelerdeki yayın alanının %77.5ini kapsayarak kamu


medyasında ve özel medyada belirgin bir şekilde ön plana çıkmıştır. ‘Hayır’ kampanyası ise genellikle

nötr tonda, toplam yayın zamanının ve alanının sadece %23.5’inde yer almıştır. Ayrıca, AKP’ye

toplam yayın zamanının/alanının %33,5’i ayrılarak ayrıcalıklı davranılırken, CHP, MHP ve HDP’ye

açık bir biçimde daha az yer ayrılarak, sırasıyla toplam yayın zamanının/alanının %19, %2,3 ve

%0,8’i ayrılmıştır.63 AKP, TRT 1 ve A Haber’de pozitif ve SHOW TV’de çoğunlukla pozitif tonda

yer alırken, CHP A Haber’de olumsuz tonda, TRT 1’de kısmi olarak olumsuz tonda yer almış ve


Show TV, CNN Türk, ve Fox TV’de kısmen olumlu tonda yer almıştır. Muhalif liderler belirgin

şekilde daha az görünür olurken, cumhurbaşkanı %26 ve başbakan %18 olmak üzere, televizyon

yayınlarındaki görünürlükleri baskın şekilde egemen durumdadır.64 Takibi yayılan basın-yayın


organlarında yayınlanan bedelli reklamların %63’ü AKP’ye aittir. Kamu yayıncısı serbest yayın süresi

sağlama gereğine uygun davranmıştır. Sivil toplum televizyonda oldukça sınırlı şekilde yer almıştır.

Yazılı basında ‘Hayır’ kampanyasını destekleyen sivil toplum örgütleri (%3,5) ‘Evet’ kampanyasını

destekleyenlerden (%1,6) daha fazla yer almıştır.



Şikayetler ve İtirazlar

Yasal çerçeve, referandumla ilgili anlaşmazlıklar için tam olarak etkili bir çözüm temin etmemektedir.


Alt düzeydeki seçim kurulu kararları ile ilgili YSK’ya kadar, daha yüksek kurullara itirazda

bulunulabilmektedir. 65 Ancak, YSK’nın kararları yargısal denetime tabi değildir. Bu durum süreci ve


sonuçları idari bir organın nihai yetkisinde bırakmakta, anayasa ile güvence altına alınmış olan

kuvvetler ayrılığı ilkesine ters düşmekte ve AGİT 1990 Kopenhag Belgesi’nin 5.10 sayılı paragrafı ve

uluslararası iyi uygulamalar ile çelişmektedir. 66

YSK’ya 45 civarında itiraz başvurusu yapılmış ve bunların hepsi zamanında görüşülmüştür ancak

oturumlar kapalı olduğu ve alınan kararlar yayımlanmadığı için anlaşmazlıkların çözümü süreci şeffaf

60 HDP, RTÜK’e kamu kanalı TRT Haber ‘in başbakanın ve ‘Evet’ kampanyasının lehine ve HDP’nin hemen hemen


hiç olmamasıyla orantısız yayın alanına sahip olduğuna ilişkin iddiada bulunmuştur. 27 Mart’ta Vatan Partisi,

YSK’ya ‘Hayır’ kampanyasının kamu kanalı TRT ve diğer özel kanallarda sınırlı erişime sahip olduğuna ilişkin

şikayette bulunmuşlardır. CHP, RTÜK’e TRT ve diğer on televizyon kanalının kampanya faaliyetlerinin


yayınlanması süresince AKP siyasi reklamlarının yayınlandığına ilişkin şikayette bulunmuştur.

61 Televizyon kanalları: TRT1, Show TV, Fox TV, CNN Türk ve A Haber; gazeteler: Hürriyet, Sabah, Sözcü.

62 Haberlerde ayrılan yere ek olarak, TRT1 referandum değişikliklerini çoğunlukla olumlu bir tonda açıklayan


“Referandum Rehberi” ve “Hak Nedir?” başlıklı iki editöryel program yayınlamıştır.

63 Anavatan Partisi, Bağımsız Türkiye Partisi, Hür Dava Partisi ve Vatan Partisi televizyon ve gazetelerde hiç yer


almamıştır, sadece Saadet Partisi’nin ve Büyük Birlik Partisi’nin yazılı basındaki toplam yer alma oranı %0,9’dur.

64 CHP lideri %9,9; MHP lideri %3,2 ve HDP de dahil tüm diğer parti liderleri ve sözcüleri %1’den azdır ya da hiç


yayınlanmamıştır.

65 İlçe Seçim Kurullarının ve Sandık Kurullarının oluşturulması ile ilişkili İl Seçim Kurullarının kararları ve seçmen


kaydı ile ilişkili İlçe ve İl Seçim Kurullarının kararları dışında nihaidirler ve temyiz edilemezler.

66 Paragraf 5.10 'Herkes idari kararlara karşı etkin kanuni vasıtalara sahip olmalı, dolayısıyla temel haklara saygı ve

yasal bütünlüğün sağlanması garanti edilmelidir' ifadesini içerir. Referandum Uygulama Kodları 'Referandum ile

ilgili konularda itiraz merciinin ya bir seçim komisyonu ya da bir mahkeme olması gerekir. Her iki durumda da son


itiraz merciinin mahkeme olması olasıdır' diye ifade eder.
Uluslararası Referandum Gözlem Heyeti Sayfa: 13



Türkiye Cumhuriyeti, Anayasa Değişikliği Referandumu, 16 Nisan 2017
İlk Bulgular ve Sonuçlar ile ilgili Rapor

değildir.67 Güneydoğudaki illerde güvenlik sebebiyle sandık yeri değişikliği yapılmasına yönelik İlçe

Seçim Kurulu kararlarına karşı YSK’ya yapılan itirazlar genel olarak haklı bulunmuştur.

AGİT/DKİHB SRGH tarafından pek çok kampanyaya müdahale ve kamu kaynaklarının kötüye

kullanımı durumu saptansa da anlaşmazlıkların çözümü sürecine olan güven kaybı nedeniyle çok az


sayıda şikayet başvurusu yapılmıştır. YSK ve mahkemeler bu tip durumlarda, özellikle parti dışı

paydaşlar etkin çözüm sağlamamıştır.68


Referandumun idaresinde ve anlaşmazlıkların çözümünde yargı sistemi birincil sorumluluğa sahip

olduğundan, beşi yargı gözetim organından olmak üzere yargı sisteminin yaklaşık üçte birine tekabül

eden 3.979 hakim ve savcının yakın zamanda görevden alınması referandum döneminde yargının

bağımsızlığını etkilemiştir. 69 Nisan ayında, 45 yargı mensubu daha görevden alınmış ve darbe


girişimi sonrasında tutuklanan 21 gazeteciyi serbest bırakma kararı alan üç hakim ve bir savcı, bu

sebeple, 4 Nisan tarihinde görevden uzaklaştırılarak haklarında soruşturma açılmıştır.
Vatandaş ve Uluslararası Gözlemciler

AGİT 1990 Kopenhag Belgesi’nin 8. Paragrafına, AKPM tavsiyelerine ve Avrupa Konseyi Venedik

Komisyonu’nun iyi uygulamalar kodlarına aykırı olarak, mevzuat uluslararası gözleme veya parti

bağlantısı olmayan vatandaşların gözlemine olanak tanımamaktadır.70 Sadece seçimlere katılma


yeterliliğine sahip siyasi partiler gözlemci atayabilmektedirler ve gözlem çabaları kapsama alanlarına

göre farklılaşmıştır- AKP ve CHP geniş çaplı gözlem yaparken, HDP tepki alma korkusunun hakim

olduğu genel atmosfer nedeniyle gözlemci bulmada sıkıntı yaşadığını bildirmiştir.


Darbe girişiminin ardından, en azından üçü geçmiş seçimlerde gözlem çabalarını desteklemiş olan

1583 sivil toplum kuruluşu tasfiye edilmiştir. Daha önceki seçimleri gözlemleyen sivil toplum

kuruluşları, genel siyasi durum veya güvenlik sebebiyle ya gözlem çabalarından kaçınmış ya da bu

çabalarını belirgin bir biçimde sınırlandırmıştır. YSK iki sivil toplum kuruluşunun akreditasyon

başvurusunu reddetmiştir.71



Referandum Günü

Uluslararası gözlemciler tarafından ziyaret edilen sınırlı sayıdaki oy verme noktasında, ziyaret edilen


sandık kurullarının çoğunda tam sayıda üye bulunmamasına rağmen referandum günü genel olarak iyi

organize edilmiştir.72 Bazı URGH gözlemcileri oylama ve oyların açılması sırasında gözlem yaparken


engellemelerle karşılaşmış ya erişimleri engellenmiş ya da sınırlandırılmıştır ve erişimleri ilgili karar

67 Bununla beraber, paydaşları ilgilendiren kararlar zamanında açıklanmamaktadır. AGİT/DKİHB SRGH YSK'dan


karalar açıklanmadan önce bilgi almakta ve kararların kopyalarını kararlar açıklanmadan önce elde etmektedir.

68 Örneğin, bir meslek örgütünün kampanya faaliyetlerine ilişkin valilik yasağıyla ilişkili şikayeti YSK tarafından

değerlendirilmemiştir ve idari mahkeme aynı konuda bir vakanın gözden geçirilmesi başvuru tarihinden itibaren 500


günden fazla sürebilmektedir.

69 Görevden alınanların yaklaşık yarısı halen gözaltındadır. Rakamlar AGİT/DKİHB SRGH’ye Hakim ve Savcılar

ksek Kurulu tarafından sağlanmıştır.

70 8. Paragraf’ta “Katılımcı ülkeler ulusal ya da uluslararası gözlemcilerin varlığının seçimlerin olduğu ülkelerin

seçim süreçlerini zenginleştireceğini dikkate almaktadır” denilmektedir. Referandumlarla ilgili İyi Uygulamalar

Kodu “Referandumların farklı doğası göz önünde bulundurulduğunda, sadece siyasi partileri değil aynı zamanda

önerilenlerin destekçileri ve aleyhtarları gibi – partilerden bağımsız temsilciler de dahil olmak üzere- farklı


gruplaşmalara bölünmeleri da içerdiğinden, her iki tarafın da gözlemcilerinin gerek oy verme gerekse sayım

sırasında sandıklara erişimi olmalıdır” denilmektedir.

71 İnsan Hakları Derneği ve Eşit Haklar için İzleme Derneği

72 Yurt dışı oy kullanma 27 Mart ve 9 Nisan tarihleri arasında 57 ülkede bulunan 3.210 sandıkta ve gümrük


kapılarında yer alan 4.178 sandıkta gerçekleşmiştir. İlk kez olarak, yurt dışı seçmenler kayıtlı oldukları yerden

bağımsız olarak istedikleri bir yurt dışı oy kullanma noktasında oylarını kullanabilmişlerdir.


Uluslararası Referandum Gözlem Heyeti Sayfa: 14



Türkiye Cumhuriyeti, Anayasa Değişikliği Referandumu, 16 Nisan 2017
İlk Bulgular ve Sonuçlar ile ilgili Rapor

genellikle sandık kurulu üyesi olmayan kişiler tarafından verilmiştir. Bunun dışında, URGH


gözlemcileri sandık kurulu üyelerinin prosedürleri uyguladığını kaydetmiştir.

Bir sandık kurulu üyesi ve birden fazla seçmeni etkileyen birkaç güvenlik olayı yaygın şekilde


raporlanmıştır ve soruşturulmayı beklemektedir. Referandum öncesi dönemde yerel yetkililer polisin

oy verme noktaları yakınında konuşlanarak tutuklama kararıyla aranan kişileri belirlemek için

seçmenlerin kimlik belgelerini kontrol etme talimatı alacaklarını doğrulamıştır. Bir sivil toplum


örgütü sandıklara erişim öncesinde seçmenlerin kontrol edildiği üç vaka raporlarken, AGİT/DKİHB

SRGH tarafından da bir vaka doğrudan gözlemlenmiştir. URGH gözlemlerinin çoğunda oy kullanma


noktalarının içinde ve dışında genel olarak polis bulunduğu kayda geçmiştir.

Az sayıda usul hatası kayda geçerken, URGH gözlemcileri tarafından sayım ve tasnifleme genel


olarak olumlu değerlendirilmiştir. YSK referandum günü sandık kurulu tarafından uygun bir şekilde

mühürlenmeyen oy pusulalarının geçerli ve sandık kurulu tarafından mühürlenmeyen oy pusulalarının

geçerli kabul edileceği yönünde iki talimat yayınlamıştır, ikinci talimat bazı Sandık Kurulları


tarafından oyların sayımı başladıktan sonra yayınlanmıştır. Bu talimatlar önemli bir güvenlik tedbirini

ortadan kaldırmıştır ve bu türdeki oy pusulalarının açık bir şekilde geçersiz kabul edileceğini öngören


yasaya aykırıdır. YSK bu talimattan etkilenen oy pusulası sayısı sağlayamamıştır ve partiler tarafından

atanan sandık kuruları üyeleri sandık sonuç tutanaklarını imzaladığı için konunun kapandığını

belirtmiştir; YSK kararını temyiz olanağı mevcut değildir.73 HDP 668 tutanakta uyuşmazlıklar tespit


ettikleri yönündeki iddialarını kamuoyuyla paylaşmıştır.

Saat 23:25’te, YSK ilk sonuçların ‘Evet’ lehine olduğunu duyurmuş fakat herhangi bir sayı

bildirmemiştir. Basında katılım %83.7 olarak raporlanmıştır.
Bu raporun İngilizce nüshası tek resmi belgedir.
Resmi olmayan bir Türkçe tercümesi de mevcuttur.
HEYET HAKKINDA BİLGİ VE BİLDİRİMLER

Ankara, 17 Nisan 2017 Bu İlk Bulgular ve Sonuçlar Raporu AGİT Demokratik Kurumlar ve İnsan


Hakları Bürosu (DKİHB) ve Avrupa Konseyi Parlamenterler Meclisi (AKPM)’nin ortak girişiminin

sonucudur. Bu değerlendirme, referandumun AGİT taahhütlerine, Avrupa Konseyi Standartları’na,

demokratik seçim ve referandum süreçleri için diğer uluslararası yükümlülükler ve sorumluluklara ve

ulusal mevzuata uygun olup olmadığını belirlemek için yapılmıştır. Cezar Florin Preda AKPM

delegasyonuna başkanlık etmiştir. 17 Mart tarihinde göreve başlayan AGİT/DKİHB SRGH’ne Tana

de Zulueta başkanlık etmektedir. AGİT/DKİHB SRGH kapsamında başkentte yerleşik 11 uzman ve

ülke geneline dağılmış 24 uzun dönemli gözlemci yer almaktadır. Referandum günü için SRGH’ne

AKPM’nden 23 üyeli bir delegasyon katılmıştır.

Bu Uluslararası Referandum Gözlem Heyeti ile ilişkili tüm ülkeler 2005 Uluslararası Seçim Gözlem

İlkeleri Deklarasyonu’nu kabul etmişlerdir. Bu Ön Bulgular ve Sonuçlar Hakkında Rapor referandum

sürecinin tamamlanması öncesinde yayınlanmıştır. Referandumun nihai değerlendirmesi kısmen,

sonuçların nihai olarak tasnifi ve duyurulması ve referandum sonrası şikayet ve itirazlarının ele

alınmasını da içeren sürecin kalan aşamalarının uygulanmasına bağlıdır. AGİT/DKİHB, referandum

sürecinin tamamlanmasından yaklaşık sekiz hafta sonra olası iyileştirmeler için tavsiyeleri de içeren

kapsamlı nihai raporu yayınlayacaktır. AKPM ise raporunu 30 Mayıs 2017 tarihinde Prag’da

gerçekleştirilecek daimi komisyon toplantısında sunacaktır.

73 CHP bir milyon fazla oy pusulasının etkilenme olasılığı olduğunu iddia etmektedir.


Uluslararası Referandum Gözlem Heyeti Sayfa: 15



Türkiye Cumhuriyeti, Anayasa Değişikliği Referandumu, 16 Nisan 2017
İlk Bulgular ve Sonuçlar ile ilgili Rapor
Gözlemciler, seçimi gözlemlemek üzere davette bulunan yetkililere ve destekleri için Yüksek Seçim

Kurulu’na ve Dış İşleri Bakanlığı’na teşekkürlerini sunmaktadırlar. Ayrıca iş birlikleri için diğer


devlet kurumlarına, siyasi partilere ve sivil toplum örgütlerine ve uluslararası topluluk temsilcilerine

de minnettarlıklarını bildirmektedirler.

Daha fazla bilgi için, lütfen iletişime geçiniz:

Tana de Zulueta, AGİT/DKİHB SRGH Başkanı, Ankara (+90 312 466 66 27)

Thomas Rymer, AGİT/DKİHB Sözcüsü, Varşova (+48 609 522 266) veya Vladimir Misev


AGİT/DKİHB Seçim Danışmanı, Varşova (+48 669 672 290)

AKPM İletişim Birimi, AKPM (+33 388 413193)

AGİT/DKİHB SRGH Adresi:


SheratonAnkara Lugal Otel, 2. Kat,

Noktalı Sokak, Kavaklıdere,


06700Ankara

Tel: +90 (0) 312 466 66 27

Faks: +90 (0) 312 466 66 29

E-posta: office@odihrturkey.org

Web sitesi: http://www.osce.org/office-for-democratic-institutions-and-humanrights/

No comments:

Post a Comment