Milli Muharip Uçağı KAAN ilk uçuşunu gerçekleştirdi
Türkiye Havacılık ve Uzay Sanayi A.Ş. tarafından üretilen Milli Muharip Uçağı (MMU) KAAN 21 Şubat sabah saatlerinde ilk uçuşunu gerçekleştirdi.
2016 yılında Savunma Sanayii Başkanlığı ile imzalanan geliştirme projesi ile yapımına başlanan Milli Muharip Uçağı KAAN ile ilgili tüm testler tamamlandı. KAAN 21 Şubat’ta test pilotu Barbaros Demirbaş’ın pilotluğunda ilk kez havalandı.
TUSAŞ’ın KAAN tanıtım yazısında, 5. nesil çok rollü savaş uçağı olan KAAN’ın “Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın envanterinden 2030’lu yıllardan itibaren kademeli olarak devreden çıkartılması düşünülen F-16’ların yerini almasının planlandığı” belirtiliyor.
F-35 savaş uçaklarının başından itibaren üretici ortağı olan Türkiye, 2017’de Rusya’dan S-400 hava savunma füzeleri aldığı için dönemin ABD Başkanı Donald Trump’ın imzasıyla programdan çıkarılmıştı.
Türkiye’nin kendi Milli Muharip Uçağı (MMU) Kaan’ı devreye alana kadar F-16 uçaklarını üst modele çıkarma talebi böyle gündeme gelmişti.
ABD Kongresindeki Türkiye aleyhtarı havanın satışa engel olmasının önüne geçmek için de Biden yönetimi Yunanistan’a daha üstün F-35 savaş uçağı satışını aynı paketin içine koymuştu.
KAAN 17 Mart 2023’te hangardan çıkarılarak pist başı yaptı. 1 Mayıs 2023 tarihinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan KAAN’ın gövdesini imzaladı.
KAAN’ın bugüne kadar fırlatma koltuğu testleri, tam boy statik testi, kontrol yüzeylerinin atalet ve statik testleri, iniş takımı düşürme testleri, sistem entegrasyon laboratuvarında aviyonik sistem testleri, yakıt testlerinin ardından motor çalıştırma testleri yapıldı.
Projede ayrıca, çift motorlu KAAN konfigürasyonunda kullanılması hedeflenen özgün Motor Geliştirme Projesi yürütülüyor. Özgün Motor Geliştirme Projesi tamamlanıncaya kadar KAAN’da hazır motor kullanılarak hava aracı geliştirme faaliyetleri sürdürülüyor.
MMU’nun Türk hava gücündeki rolünü, Arda Mevlütoğlu’nun bu yazısından detaylı bir şekilde okuyabilirsiniz:
No comments:
Post a Comment