Thursday, June 5, 2025

NEFES gazetesi Türk CEO, Rolls-Royce'u uçurdu İki yıl önce iflasın eşiğindeki Rolls-Royce, Türk CEO Tufan Erginbilgiç’in liderliğinde tarihi bir dönüşüme imza attı. Şirketin hisse değeri iki yılda yüzde 600 arttı, piyasa değeri 70 milyar dolardan fazla . 04 Haziran 2025

 

NEFES  gazetesi 

Türk CEO, Rolls-Royce'u uçurdu

İki yıl önce iflasın eşiğindeki Rolls-Royce, Türk CEO Tufan Erginbilgiç’in liderliğinde tarihi bir dönüşüme imza attı. Şirketin hisse değeri sadece iki yılda yüzde 600 arttı, piyasa değeri 70 milyar dolardan fazla yükseldi.

04 Haziran 2025

Tufan Erginbilgiç (Nefes Gazetesi).webp


Rolls-Royce CEO’su Tufan Erginbilgiç, göreve geldiği 2022 yılında şirket çalışanlarına seslendiği toplantıda Rolls-Royce’u “yıkılmakta olan bir platform” olarak nitelemiş, bu durumun şirketin “son şansı” olduğunu ifade etmişti. Bugün gelinen noktada ise Erginbilgiç’in sözleri, tarihe geçen bir dönüşümün başlangıcı olarak anılıyor.

Şirketin hisse değeri sadece iki yılda yüzde 600 arttı; piyasa değeri 70 milyar dolardan fazla yükseldi. Üstelik bu başarı, 2026 için konulan kârlılık hedeflerinin iki yıl öncesinde yakalanmasıyla daha da anlam kazandı.

4 TEMEL SÜTUN ÜZERİNDE KURULAN BAŞARI

Financial Times’a konuşan Erginbilgiç, Rolls-Royce’un yeniden doğuşunun arkasındaki stratejiyi “dört sütun” olarak özetliyor.

İlk sütun, çalışanlara şirketin karşı karşıya olduğu gerçekleri net biçimde göstermekti. Bu amaçla yaptığı “yanan platform” açıklamaları, tüm kadroya ciddi bir mesaj verdi.

İkinci aşama, orta kademe yöneticilere odaklanan kapsamlı bir yeniden yapılanmaydı. 2023 yılında yaklaşık 2 bin 500 çalışan işten çıkarıldı. Ancak aynı süreçte, 500 çalışanın katılımıyla fikir atölyeleri düzenlenerek en iyi önerilerin uygulamaya alınması sağlandı.

Üçüncü sütun ise performans hedeflerinin net biçimde belirlenmesini içeriyordu. Rolls-Royce artık 17 ayrı performans kriterine sahip. Bunlar arasında motorların uçakta kalma süresini artırmak gibi doğrudan gelirle ilişkili hedefler yer alıyor.

Son olarak dördüncü sütun, tüm hedeflerin yüksek tempoyla ve yoğunlukla hayata geçirilmesini öngörüyor. Erbilgiç, “Eğer stratejiniz 42 bin çalışana indirgenemiyorsa, o strateji başarıya ulaşamaz” dedi.

UÇAK, SAVUNMA VE YENİLİKÇİ SÖZLEŞMELER

Rolls-Royce, Airbus ve Boeing gibi büyük üreticiler için geniş gövdeli uçak motorları üretiyor. Aynı zamanda İngiltere Savunma Bakanlığı gibi kurumlara savaş uçağı ve denizaltı tahrik sistemleri tedarik ediyor. Ancak COVID-19 pandemisiyle birlikte düşen hava yolu talebi ve zarar ettiren sözleşmeler, şirketi zor duruma sokmuştu.

Yükselen seyahat talebi ve yeniden müzakere edilen akıllı sözleşmeler, şirketin toparlanmasında kilit rol oynadı. Ancak perde arkasında 42 bin çalışanın dahil olduğu bir dönüşüm süreci yatıyor.

KURUMSAL DÖNÜŞÜMDE YENİ DÖNEM

Erginbilgiç’in uyguladığı model, yalnızca Rolls-Royce için değil, tüm kurumsal dünya için yeni bir paradigma sunuyor. Fortune’a konuşan Sanofi CEO’su Paul Hudson, yapay zeka kullanımını yaygınlaştırmak için “Fight Club” yaklaşımını uyguladığını ve küçük gruplarla başlayıp yayılımı sağladığını belirtmişti.

Benzer şekilde, zor durumdaki Bayer’in CEO’su Bill Anderson, 5 binden fazla yönetici pozisyonunu kaldırarak çalışanları 90 günlük “sprint”lerle kendi kendini yöneten ekipler haline getirdi. Bir yıl sonra şirketten ayrılmalar azaldı.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _

https://www.ft.com/content/5d8baa3c-b5e2-4b57-9d05-d83d29fa7cdf

Financial Times logo.png

The resurrection of Rolls-Royce


Tufan Erginbilgiç, the new Rolls-Royce chief executive © Charlie Bibby/Financial Times


PublishedMar 26 2025


The Rolls-Royce of CEOs?


Investors in Rolls-Royce finally have something to cheer about. 


Shares in Britain’s blue-chip engineering group have risen almost eightfold since the arrival of new chief executive Tufan Erginbilgiç in January 2023. 


It’s a dramatic change for a company that Erginbilgiç had told staff was a “burning platform” upon taking its reins. 


That assessment shocked many inside the company of 42,000 people, especially since Erginbilgiç had arrived at headquarters with little name recognition. 


But the former BP executive, who was passed up for the oil giant’s top job in 2020 after losing out to Bernard Looney, had done thorough work, reports the FT’s Sylvia Pfeifer in a profile of Erginbilgiç. 


He had already spoken with shareholders, visited sites and even paid an external consultant to benchmark Rolls-Royce’s performance before entering the job. It prepared Erginbilgiç to make big changes at a company whose engines power many of the world’s largest civil aircraft. 


The sheer size and speed of the turnaround of Rolls-Royce has prompted debate over whether Erginbilgiç is simply a lucky general riding the resurgence of the aviation industry or whether he has engineered a genuine reset. 


It’s a debate that Erginbilgiç is keen to put to an end. Flying hours — a key metric for Rolls-Royce as its civil aerospace business makes most of its money when its engines are in the air — are only just back at pre-pandemic levels, he points out. 


And yet financial results for last year showed operating profit margins almost tripled from 5.1 per cent in 2022 to 13.8 per cent in 2024. Dividend payouts have been restored. All the result of a carefully executed, four-point transformation plan, says the CEO. 


Erginbilgiç’s can-do approach is en vogue in Europe as capitals across the continent ramp up defence spending in response to pressure from US President Donald Trump. The calls to action have lifted defence groups such as Rheinmetall and inspired animal spirits among “meme” traders that had abandoned European markets. 


So where does Rolls-Royce go next? Notwithstanding any unforeseen events, Erginbilgiç says there is more to come. 


The company’s defence business should benefit from higher military spending, while its power systems division, which makes gas and diesel engines for power generation, should similarly see demand from data centres. 


Growth, too, should come in the civil aerospace business. Rolls-Royce is in the prime position of not having to spend any money right now on a new engine programme. 


But what investors really want to see is whether Erginbilgiç can take the company back into the market for narrow-body jets. These typically fly short to medium-haul journeys and represent the biggest share of the market by volume.


If he can convince Airbus or Boeing to consider Rolls-Royce’s new engine still in development, the UltraFan, to power their next generation of narrow-body aircraft, even his current doubters will have little to complain about.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _


Özgeçmişi:

Tufan Erginbilgiç, 1982 yılında İstanbul Teknik Üniversitesi İşletme Mühendisliği bölümünden mezun oldu. Daha sonra sırasıyla 1986’da Boğaziçi Üniversitesi’ndeki MBA programını ve 1989’da da Ohio State Üniversitesi’ndeki Ekonomi üzerine yüksek lisans eğitimini tamamladı. 

BP Avrupa Perakende Operasyonları Başkanlığı görevinden sonra kârını dört katına çıkararak sektör liderliğine taşıdığı Madeni Yağlar Bölümü Dünya Başkanlığı dahil olmak üzere BP’nin farklı iş kollarında yöneticilik pozisyonlarında bulundu. . 2009 yılında Global Operasyondan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı  olarak atanan Erginbilgiç, 2014-2020 yılları arasında global yakıtlar, madeni yağlar ve petrokimyasallar alanlarını içeren BP Downstream işinin Genel Müdürü (CEO) olarak görev yaptı. 

2011-2018 yılları arasında icracı olmayan üye olarak GKN plc Yönetim Kurulu üyesi olarak görev yapmıştı. 2020 yılında Global Infrastructure Partners'a (GIP) ortak olarak katılan Tufan Erginbilgiç, enerji sektörü ve global operasyonlara odaklı çalışmalarını Londra merkezli olarak sürdürmekte.

Tufan Erginbilgiç, FTSE 100 üyesi olan DCC plc ve New York Borsa’sında kote CNH Industrial şirketlerinde Yönetim Kurulu üyesi olarak görev yapmakta. Tufan Erginbilgiç Mayıs 2017'den itibaren Surrey Üniversitesi Stratejik Danışma Kurulunda bulunmakta. Tufan Erginbilgiç, 31 Mart 2021 tarihinden itibaren Tüpraş, Yönetim Kurulu Bağımsız Üyesi olarak görev yapmakta.

Aslen Kilisli olan Tufan Erginbilgiç, Hıncal Uluç'un dayısının oğludur.

(Kaynak: https://www.cumhuriyet.com.tr/turkiye/rolls-royceun-basina-gecen-tufan-erginbilgic-kimdir-1962132 )

No comments:

Post a Comment